سیستم روشنایی فضای فروشگاهی

سیستم روشنایی فضای فروشگاهی

سیستم روشنایی فضای فروشگاهی یكی از اركان مهم در انتخاب خرید مشتریان به شمار می‌ رود. خریداران به صورت ذاتی به سمت نواحی پرنور كشیده می شوند. تكنیك‌های نورپردازی مانند Wall Washing و نورپردازی غیرمستقیم از ابزاری است كه طراحان روشنایی برای هدایت مشتریان برای انجام روند انتخابشان استفاده می كنند. تاكید بر بافت، فرم و رنگ اجناس، كنتراست ایجاد شده بوسیله نور تاكیدی از تكنیك هایی است كه می توان در جلب توجه مشتری استفاده كرد. جلب توجه به وسیله رنگ ایجاد می شود و كنتراست رنگی از ابزاری است كه طراحان از آن استفاده می كنند. روشنایی همچنین در سرعت روند خرید، بالا بردن دقت در فضای صندوق و امور عمومی خرید تاثیرگذار است.

این آزمایش‌ و شبیه‌ سازی‌ها توسط كارگروهی در اروپا صورت گرفته و در پی نتایج آن، نكات كلیدی زیر در زمینه روشنایی فروشگاهی بدست آمده كه به شرح زیر است:

  •  استفاده از نور تاكیدی جهت ایجاد تضاد
  •  استفاده تركیبی از روشنایی عمومی به منظور ایجاد حس نشاط و تابش نور عمودی جهت تقسیم بندی فضا توصیه می‌شود. همچنین افزایش سطح روشنایی با استفاده از روشنایی تاكیدی سبب افزایش جذابیت اجناس می‌گردد.
  •  استفاده از نور رنگی جهت برانگیختن احساسات انسانی
  •  استفاده از سیستم‌های هوشمند با قابلیت تغییر دمای رنگ بر اساس نیاز‌های فضا
  •  استفاده از نور‌های سردتر سبب بزرگتر شدن جلوه فضا شده، در صورتی كه نورهای گرم‌تر سبب ایجاد حس افزایش امنیت می‌شود.
  •  تامین روشنایی عمومی با رنگ نور خنثی سبب افزایش حس نشاط و تمایل افراد برای حضور بیشتر در فضای فروشگاه
  •  تغییر در میزان شار نوری (دیم كردن)، زاویه تابش و دمای رنگ جهت تطبیق با استفاده همزمان در كنار روشنایی روز توصیه می‌شود. به طور نمونه برای بانوان جزئیات و برای مردان فروشگاه‌های بزرگتر اهمیت پیدا ‌می‌كند.
  •  استفاده از روشنایی روز در كنار نور مصنوعی كه علاوه بر ایجاد فضای بصری مناسب، سبب كاهش توان مصرفی نیز می‌گردد.
  •  برخورداری از نور كافی و یكنواختی مناسب در تمام قفسه‌ها. نتایج تحقیقات به عمل آمده مربوط به ردیابی چشم‌ها حاكی از آن است كه قفسه‌های پایینی به اندازه كافی قابل رویت نیستند و استفاده از روشنایی تاكیدی یا روشنایی در طبقات پایین قفسه‌ها سبب جلب توجه مشتریان می‌گردد.

استفاده توامان از روشنایی تاكیدی در دو بعد (محور افقی و عمودی) سبب افزایش جذابیت و نمود بهتر اجناس می‌گردد.

 

 

 

 

هنوز هیچ نظری ثبت نشده است.
ثبت نظر جدید
توجه: تکمیل تمامی فیلدها ضروری می‌باشد، همچنین نظر شما پس از تایید مدیریت قابل مشاهده خواهد بود.